Geta Brătescu Apariții

Participarea României la cea de-a 57-a ediție
a Expoziției Internaționale de Artă — La Biennale di Venezia

Despre / Artist

 

Geta Brătescu (n. 1926, Ploiești) este o personalitate centrală a artei contemporane românești începând cu anii ‘60. Artistă cu o carieră îndelungată și prolifică, Geta Brătescu a dezvoltat o operă complexă ce include desen, colaj, gravură, tapiserie, obiect, fotografie, film experimental, video și performance. A studiat simultan la Facultatea de Litere și Filosofie și la Școala de Belle Arte din București și a lucrat ca director artistic pentru revista Secolul 20, denumită în prezent Secolul 21. În 2016, Hamburger Kunsthalle a prezentat o amplă retrospectivă Geta Brătescu.

Printre expozițiile sale recente se numără expoziția personală de la Tate Liverpool din 2015; MATRIX 254 / Geta Brătescu de la Berkeley Art Museum and Pacific Film Archive în 2014; participările în II Palazzo Enciclopedico, La Biennale di Venezia, 2013; La Triennale, Paris, Palais de Tokyo, în 2012; în cea de-a 12-a ediție a Bienalei de la Istanbul din 2011 etc. Lucrările sale se află în colecții importante precum: MoMA, New York; Centre Georges Pompidou, Paris; Tate Modern, Londra; Hammer Museum, Los Angeles; San Francisco Museum of Modern Art, San Francisco; Muzeul de Artă Modernă, Varșovia; Muzeul Național de Artă Contemporană, București; MUMOK, Viena; Kontakt Collection, Viena; Moderna Galerija, Ljubljana și FRAC Lorraine, Metz. În 2017, Geta Brătescu participă la Documenta 14, Atena și Kassel, și într-o expoziție personală la Camden Arts Center, Londra, curatoriată de Jenni Lomax.

Articolul continuă mai jos

 

1926, 4 mai – Geta Comănescu (numele de fată al Getei Brătescu) se naște în Ploieşti ca unicul copil al unei familii de farmaciști.

1937-1943 – Urmează ciclul de studii liceale în Ploieşti și București. Dezvoltă un interes puternic pentru desen, literatură și teatru.

1944 – Un desen de Geta Comănescu este expus într-o expoziție găzduită de Școala de Arhitectură din București. Criticul literar Petru Comarnescu (1905-1970) scrie despre acest desen (în „Cronica plastică”, Revista Fundaţiilor Regale, anul XII, nr. 8, august 1945).

1945-1949 – Se înscrie la Facultatea de Litere și Filosofie din București (din 1948 numită Facultatea de Filologie) și la Școala de Belle Arte din București. Profesorii săi sunt George Călinescu (1899-1965), o personalitate centrală a criticii literare interbelice, și pictorul Camil Ressu (1880-1962). Atât Călinescu, cât și Ressu au influențat formarea intelectuală a artistei, cultivându-i gustul pentru scenariul de factură literară, pentru un secvenționalism de natură teatrală, pentru elogiul liniei și a relației sale cu spațiul.

1946 – Debutul său artistic la Salonul Oficial de Alb-Negru, Sala Dalles, București, cu un desen în cărbune.

1947 – Prima expoziție personală la galeria Căminul Artei din București, un spațiu coordonat de criticul de artă Ionel Jianu.

1948-1949 – Artista este dată afară de la Academia de Belle Arte din București, în baza a ceea ce erau considerate „origini sociale nesănătoase” de către Partidul Comunist.

1951 – Se căsătorește cu Mihai Brătescu, proiectant de instalații termice, de aici încolo principalul susținător al activității sale artistice.

1954 – Se naște Tudor, fiul Getei și al lui Mihai Brătescu.

1957 – Brătescu devine membră a Uniunii Artiștilor Plastici din România.

1957-1971 – Activitate intensă în sfera ilustrației de carte. Colaborează cu Editura Cartea Românească și cu revista Urzica. În timpul lucrului la revista pentru copii Arici Pogonici o cunoaște pe Anca Arghir, unul dintre principalii exegeți ai operei sale.

1959 – Călătorește în URSS în cadrul unui schimb cu scopuri documentare între Uniunile de creație din România și Uniunea Sovietică. În anii ‘50 și ‘60 artista este puternic implicată în sfera desenului documentar, activitatea sa fiind arătată în două expoziții personale: în 1960 la galeria Galateea din București, cu desene din Delta Dunării și în 1963, la galeria Simeza din București, cu desene făcute la Uzinele Grivița.

1960 – Participă la Bienala de la Veneția în cadrul Pavilionului României, curatoriat de Jules Perahim.

1961 – Excursie documentară în Ungaria.

1963 – Devine membră a echipei editoriale a revistei Secolul 20, fondată în 1961. Semnează neîntrerupt concepția grafică a revistei până în 1983, când pleacă în contextul schimbării direcției editoriale a revistei. Revine în anii ’90 și face parte, până în prezent, din colectivul redacțional al revistei, intitulate acum Secolul 21.

1965 – Lucrează la o serie de litografii ce ilustrează piesa de teatru Mutter Courage de Bertold Brecht. Primește Premiul pentru Arte Decorative al UAP-ului.

1965, 1969 – Participă la Bienala Internațională de Tapiserie de la Lausanne, Elveția (cea de-a 2 a și cea de-a 4 a ediție).

1967 – Prima călătorie în Italia. În 1970 publică volumul De la Veneția la Veneția. Expoziție personală la Sala Dalles în București, în cadrul Colocviului Brâncuși.

1968 – Participă într-o expoziție internațională dedicată ilustrației de carte în Belgrad.

1967-1969 – Lucrează ca animator la studiourile naționale de animație Animafilm în București. Una dintre animațiile sale este Plimbarea lui Aesop, 30’, 1967. Esop va deveni un motiv tematic central în creația sa.

1969-1971 – Își reia studiile artistice la Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” din București și susține examenul de diplomă în 1971.

1968-1974 – Participă succesiv la Bienala de ilustrație de carte de la Bologna.

1970 – Deschide expoziția Atelier I la galeria Orizont din București. Este prima dintr-o serie de trei expoziții personale centrate pe atelierul artistului ca motiv conceptual și tematic. Următoarele două sunt Atelier II în 1972, la galeria Apollo în București și Atelier III – Către alb, 1976-77, la galeria Galateea în București și la Accademia din Romania din Roma. Primește premiul revistei Arta.

1971 – Performează în atelierul său acțiunea Către alb, fotografiată de Mihai Brătescu.

1972 – Expoziție personală la Sala Dalles, în cadrul celui de-al VII-lea Congres Internațional de Estetică.

1974 – Expune pentru prima oară Magneții, în cadrul expoziției de grup Artă şi energie de la Galeria Nouă din București, cu titlul Magneţi. Utopie a unui monument activ; scrie de asemenea și un „manifest al magneților”, Magneții în oraș, ce va fi publicat abia în 1990, în revista Arta.

1975 – Organizează și participă în expoziția de grup Corpul uman la Universitatea de Medicină din București. Expoziția de grup Arta și orașul. Repere la Galeria Nouă, București.

1975-1976 – Expoziția personală Lucrul, imaginea, semnul la Galeria Nouă, București, 1975, cu lucrări esențiale precum Electro-magneţi, Athanor, În tipografie și instalația Nu, violenţei!. Călătorește în Polonia doi ani consecutiv în scopuri documentare și în cadrul participării în Bienala Internațională de Gravură de la Cracovia. Îl cunoaște pe Tadeusz Kantor și îi vizitează atelierul. În Cracovia vizionează una dintre reprezentațiile Teatrului Cricot 2, Clasa moartă. Lucrările performative și fotografice ale Getei Brătescu din această perioadă (Către alb, 1975, Autoportret. Către alb, 1975 și De la negru la alb, 1976) pot fi percepute ca secvențele unei piese de teatru.

1977 – Produce litografiile Forme pre-medeice la studioul Grafico Uno din Milano. Împreună cu Ion Grigorescu filmează Mâna trupului meu, un film alb-negru pe 8mm, urmat în anul viitor de filmul Atelierul, produs în aceleași condiții. Participă în Bienala Internațională de Gravură de la Espinal, Columbia.

1978 – Participă în expozițiile de grup Fotografii făcute de artiști plastici, 1978 și Artiştii plastici fotografiază, 1982, organizate de Ion Grigorescu la Casa de Cultură „Friedrich Schiller” din București. Participă și în expoziția de grup Studiul I la galeriile Bastion Timişoara, organizată de artiștii Paul Gherasim, Ion Grigorescu și criticul de artă Coriolan Babeţi.

1980 – Expoziție personală Mitologie, Sammlung Michael Winter, Hamburg, Germania. Participă în Salonul de gravură, la Muzeul de Artă din Tulcea.

1981 – Expoziția personală Portrete ale Medeei la galeria Simeza. Participă în expoziția de grup Pictură contemporană din Europa de Est și Japonia, Osaka și Yokohama, Japonia.

1983 – Seria Vestigii este expusă într-o expoziție personală la galeria Simeza, București. Faust, de Johann Wolfgang von Goethe, este publicat la editura Universul în traducerea lui Ştefan Augustin Doinaş, cu 31 de desene de Geta Brătescu.

1984 – Expoziție personală Am desenat pentru Faust la Casa de Cultură „Friedrich Schiller” din București. Participă la Bienala Internațională de Gravură de la Fredrikstad, Norvegia.

1985 – Primește o bursă de documentare în Regatul Unit al Marii Britanii din partea British Council. Călătorește în Danemarca pentru o expoziție personală la Lyngby Kunstforening în Lyngby. Expoziție personală la galeria Căminul Artei. Atelier continuu, cartea sa de eseuri, este publicată la editura Universul.

1983, 1987 – Expune în cadrul Bienalei de la São Paolo, Brazilia.

1987 – Expoziție personală la Căminul Artei în București.

1988 – Expoziții personale la Galeriile de Artă Timișoara, Galeriile de Artă Arad și Muzeul Ţării Crişurilor, Oradea. Expoziție de grup Litografia la Căminul Artei, București.

1990 – Expoziție personală la Galerie Arnold-Jotzu, Bad Homburg, Germania.

1991 – Participă în expoziția de grup Cartea obiect la Muzeul Colecțiilor de Artă din București. Expune filmul Mȃini (1977) și colaje în Stare fără titlu, prima mare expoziție de grup de la Timișoara de după 1989. Expune lucrările Doamna Oliver şi Cavalerul Thonet și cartea obiect Thonet: Voici ton maître în expoziția de grup Sexul lui Mozart, deschisă de Centrul Soros pentru Artă Contemporană la Galeria Etaj 3/4, în Teatrul Național București. Participă în expoziția de grup Art in the Open: Six Romanian Artists, Narrow Water Gallery, Warren Point, Irlanda de Nord, alături de Horia Bernea, Sorin Dumitrescu, Vasile Gorduz, Ion Gheorghiu și Napoleon Tiron.

 

1992 – Expoziția personală The Myths and Stories of Geta Brătescu la Muzeul de Artă și Arheologie al Universității Missouri, Columbia, SUA, în care prezintă filmul Atelier continuu conceput împreună cu regizorul Alexandru Solomon în 1990. Prezintă filmul Earthcake, 1992, VHS, imagine de Alexandru Solomon, la evenimentul intermedia Pămȃntul, în Timişoara.

1993 – Expoziții personale la Muzeul de Gravură Contemporană din Bistrița, la Institutul Francez din București, expoziția personală Grădina la galeria Simeza în București. Prezintă filmul Cocktail automatic, Beta SP, tot un rezultat al colaborării cu Alexandru Solomon (la fel ca 2×5, 1993) la festivalul Zona. Europa de Est în Timişoara, curatoriat de Ileana Pintilie, și la OSTranenie. Shattered Myths – New Realities, un festival internațional de video în Bauhaus Dessau, Germania. Participă în expoziția de grup De la obiect la gravură la Atelierul de gravură a UAP, București. Participă în expoziția de grup dedicată artei video Ex Oriente Lux, Centrul Soros pentru Artă Contemporană, Sala Dalles, București, curatoriată de Călin Dan, și în expoziția de grup Object-Books Made by Romanian Artists, în Amersfoort, Olanda. Primește premiul „Ion Andreescu” din partea Academiei Române și Premiul UAP pentru „Environment”.

 

1994 – Participă în expoziția de grup Art Unlimited SRL la Muzeul de Artă din Arad, curatoriată de Judit Angel, Unul dintre exponenții principali ai unui nou tip de discurs curatorial în România, și în proiectul Europa, Europa. Das Jahrhundert der Avantgarde in Mittel und Osteuropa, Kunst und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland în Bonn.

1996 – Participă în expoziția de grup Experiment în arta românească după 1960, Galeria Etaj ¾, București, organizată de Centrul Soros pentru Artă Contemporană și curatoriată de Alexandra Titu. Participă în două expoziții de grup dedicate lui Tristan Tzara, în București și Paris.

1997 – Reîncepe să lucreze ca director artistic pentru revista Secolul 20 (acum Secolul 21), până în prezent.

1998 – Object-Books, expoziție de grup la Târgul Internațional de Carte de la Leipzig, Germany.

1999-2000 – Expoziție retrospectivă la Muzeul Național de Artă din București, Departamentul de Artă Contemporană, curatoriată de Ruxandra Balaci, cu un catalog editat de Centrul Internațional de Artă Contemporană, București. Tot în 1999 primește premiul „Margareta Sterian” din partea Muzeului Național de Artă din București.

 

2000 – Argos Project 2000, Vevey, Elveția. Participă alături de alte nouă artiste în expoziția de grup In Full Dress la Muzeul Brukenthal din Sibiu, curatoriată de Liviana Dan. Prezintă filmul Cocktail Automatic în expoziția Transitionland de la Muzeul Național de Artă din București. Fundația Culturală Secolul 21 publică romanul Getei Brătescu, A.R.

2001 – Autoportretul în arta contemporană, expoziție de grup, Muzeul de Artă din Timișoara.

2000-2002 – Lucrările Getei Brătescu sunt arătate în numeroase expoziții dedicate artei din Europa de Est: Arteast 2000+ International Collection: The Art of Eastern Europe in Dialogue with the West, Moderna Galerija, Ljubljana, 2000 și In Search of Balkania, Neue Galerie, Graz, 2002. Scenariul filmului Atelierul este publicat în Primary Documents: A Sourcebook for Eastern and Central European Art since the 1950s, Laura J. Hoptman, Tomáš Pospiszyl (ed.), Museum of Modern Art, New York.

2002 – Cartea Peisaj cu om. Proză scurtă, de Geta Brătescu, este publicată de Fundația Culturală Secolul 21.

2003 – Atelier 4, expoziție personală la Centrul Internațional pentru Artă Contemporană, București.

2004 – Colaborează cu Ion Grigorescu pentru video-ul Ludus. Volumul artistei, Ziua şi noaptea, este publicat de Fundația Culturală Secolul 21.

2006 – Expoziție personală la HT003, o galerie de artă multimedia din București, coordonată de Teodor Graur.

2007 – Expoziția Resurse, împreună cu Ion Grigorescu, la Muzeul Național de Artă Contemporană din București. Participă în expoziția de grup Social Cooking Romania la NGBK Berlin.

2008 – Expoziție personală la Galerie im Taxispalais, Innsbruck, curatoriată de Silvia Eiblmayr și Alina Şerban. Expoziție personală Colaje-desene 1971–2006, Galeria Ivan, București. Primește Premiul Național pentru Arte Vizuale și titlul de Doctor Honoris Causa din partea Universității Naționale de Arte din București.

2009 – Cartea Getei Brătescu, Copacul din curtea vecină, este publicată de Fundația Culturală Secolul 21. Expoziții personale: Capricii la Rüdiger Schoettle Gallery, Munich și Spaţii la Galeria Ivan, București. Expoziție de grup: Gender Check. Femininity and Masculinity in Eastern European Art la Mumok – Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien, Viena.

2010 – Expoziție personală: Alteritate la Galerie Mezzanin, Viena, Austria. Expoziții de grup: Image at Work la Index – Swedish Contemporary Art Foundation, Stockholm și The Economy of the Gift la A Foundation, Liverpool.

2011 – Expoziții personale: Geta Brătescu. În tipografie la Galeria Ivan, București și Alteritate la Galerie Barbara Weiss, Berlin. Expoziții de grup: Bienala de la Istanbul, ediția a 12-a, Turcia; Museum der Wünsche la MUMOK – Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien, Viena; A Complicated Relation – Part 1 la Kalmar Konstmuseum, Suedia; Ostalgia la New Museum, New York; L’Internationale la MACBA – Museu D’Art Contemporani de Barcelona, Spania.

2012 – Expoziții personale: Geta Brătescu: Atelierele artistului la Salonul de proiecte, București și Geta Brătescu la Galeria Luisa Strina, São Paolo. Expoziții de grup: Intense Proximity, La Triennale Paris, Palais de Tokyo și A Bigger Splash: Painting after Performance Art la Tate Modern, Londra.

2013 – Expoziții personale: Geta Brătescu: The Artist’s Studios la MUSAC – Museo de Arte Contemporáneo de Castilla y León, Spania, curatoriată de Magda Radu; Geta Brătescu and Paul Neagu la Galerie Barbara Weiss, Berlin. Expoziții de grup: Happy Birthday! 20 Jahre Sammlung Goetz la Sammlung Goetz, Munchen; DECORUM: Carpets and Tapestries by Artists la Musée d´Art Moderne de la Ville de Paris; Bienala de Artă Contemporană de la Moscova, a 5-a ediție; Il Palazzo Enciclopedico, la cea de-a 55-a ediție a Bienalei de la Veneția; In The Heart of the Country. The Collection of the Museum of Modern Art in Warsaw la Muzeul de Artă Modernă, Varșovia.

2014 – Expoziții personale: MATRIX 254 / Geta Brătescu la BAM/PFA – Berkeley Art Museum and Pacific Film Archive, Berkeley, SUA; Atelier Continuu la Galerie Barbara Weiss, Berlin; Jocul formelor la Galeria Ivan, București. Expoziții de grup: Straight to Camera: Performance for Film la Modern Art Oxford, Marea Britanie; artevida la ENDORA Arte Producoes Ltda., Rio de Janeiro; A World of Its Own: Photographic Practices in the Studio la MoMA, New York.

2015 – Expoziții personale: Geta Brătescu: Drawings with the Eyes Closed la CAMSTL – Contemporary Art Museum St. Louis, SUA; Geta Brătescu la Tate Liverpool, Marea Britanie; Invocarea desenului la Galeria Ivan, București. Expoziții de grup: Vienna Biennale 2015 la MAK, Viena; Thirty One la National Gallery of Kosovo; prima ediție a Timișoara ArtEncounters; Transmissions: Art in Eastern Europe and Latin America, 1960–1980 la MoMA, New York. Cea mai recentă carte a Getei Brătescu, Jurnal în zigzag, este publicată de Fundația Culturală Secolul 21, cu un cuvânt înainte de Ion Vianu.

2015-2016 – Expoziții de grup: Apparitions: Frottages and Rubbings from 1860 to Now la The Menil Collection, Houston, SUA; The School of Kyiv: Karlsruhe Class la Badischer Kunstverein, Karlsruhe, Germania, în colaborare cu The School of Kyiv – Kyiv Biennial 2015.

2016 – Expoziții personale: Geta Brătescu. Retrospective, Hamburger Kunsthalle, Hamburg; Geta Brătescu: Collages and Drawings, la Galerie Barbara Weiss Berlin. Expoziții de grup: The Ruler of Justice la Heidelberger Kunstverein, Heidelberg, Germania; A Matter of Contemplation and Discontent la Vargas Museum Manila, Filipine; What’s The Riddle la Pi Artworks, Londra.

2016-2017 – Expoziția de grup My Sweet Little Lamb (cu lucrări din Kontakt Art Collection, Vienna) la Galerija Nova, Zagreb, Croația.

2017 – Expoziție personală la Camden Arts Centre, Londra, în perioada aprilie-iunie. Participă la Documenta 14, Atena și Kassel. Reprezintă România la cea de-a 57-a ediție a Expoziției Internaționale de Artă – la Biennale di Venezia, cu expoziția Apariții, în Pavilionul României din Giardini della Biennale și Noua Galerie a Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția. Expoziție de grup: Entangled: Threads and Making la Turner Contemporary, Margate, Marea Britanie.